Een voorbeeld van een Impact Challenge is de challenge 'Futurespecs' in Utrecht. De gemeente Utrecht is samen met de Social Impact Factory een challenge gestart om werkaanbod te creëren voor jongeren tussen de 16 en 27 jaar zonder startkwalificatie of baan. Deze jongeren missen werkaanbod in lijn met hun verwachtingen en interesses en leven vaak in een kansarme omgeving. Door te investeren in de toekomst van deze jongeren, wilde de gemeente voorkomen dat zij afhankelijk worden van een uitkering of in de criminaliteit belanden. De finale was eind maart 2017, waarna de pilots zijn gestart en impact wordt gemeten.Afbeelding verwijderd.
Er is een uitvraag gedaan in de markt naar ondernemers die met een commercieel product of dienst, arbeidsplekken willen creëren voor jongeren die aansluiten bij hun leefwereld. Uit de ruim 30 inzendingen werd samen met gemeente Utrecht een selectie gemaakt naar 3 ondernemers. Zij zijn door de Social Impact Factory begeleid met het opstellen van de pilotplannen en het voorbereiden van hun pitch voor de finale. In de finale werd het investeringsbedrag van €60.000 verdeeld door de jury. In de finale hebben twee sociaal ondernemers hun plannen gepitched. Beide ondernemers hebben een startkapitaal gewonnen. Pitch één ging over een stadsstrand met bioscoop, virtual reality experience en biertuin te openen op het dak van een parkeergarage in Utrecht. De jongeren krijgen hier een eerlijke kans op een gave werkplek en worden opgeleid. Pitch twee ontving eveneens investeringsgeld met een opleidingsconcept voor jongeren in glazenbewassing en schoonmaak, maar wel met een hippe branding waardoor het een aantrekkelijke werkplek voor jongeren is.