In de themagroep Vitale Binnensteden op 30 november presenteerde Dimphy van Grinsven de koers die Oss voor haar stadshart heeft uitgezet. Ze had ook suggesties voor de koers voor de doorstart van de Retailagenda.

Afbeelding verwijderd.

Oss heeft zich aangepast aan de ontwikkelingen in de markt en de ambities wat betreft het aantal m2 retail en kantoren fors naar beneden bijgesteld. Dit betekent niet dat de kwaliteit van het stadshart achteruitgaat, wel dat de functionele invulling van het gebied verandert. Dit biedt mogelijkheden voor nieuwe kwaliteiten. In één van de drie hoekpunten van het centrum, is het plan de V&D te slopen en een nieuw centrumgebied te ontwikkelen. Verder veel aandacht aan stedenbouwkundige kwaliteit, openbare ruimte en evenementen.

Van Grinsven trok de volgende wijze lessen:

  • Samenwerken is cruciaal
  • Geen functiescheiding maar functiemenging
  • Meten is weten (aantal bezoekers en verblijfsduur)
  • Financiële impulsen zijn nodig maar maak ondernemers niet lui
  • Overheid moet lange termijn denken

Belangrijk voor de Retailagenda de komende jaren:

  • Regionale afstemming
  • Lokale transformatie (verbreding en blurring)
  • Flexibilisering van de huurmarkt
  • Innovatie en kennisdeling

Eline van Straaten, accountmanager gemeenten van het Retail Impuls Team, schetste de stand van zaken rond de doorstart van de Retailagenda. De Retailagenda wordt versterkt en verbreed, momenteel wordt gewerkt aan een samenhangend plan van aanpak rond vijf thema’s; regionale sturing, lokale transformatie, Human Capital, huurmarkt, kennisdeling en innovatie.

Een paar tips uit Deventer en Hoorn:

  • een algemene bestemming op de begane grond zou het adaptief vermogen van het centrum kunnen vergroten
  • het zou goed zijn als oudere ondernemers die ‘vast zitten’ kunnen worden opgevolgd door jonge nieuwe ondernemers.

De presentaties staan in i-babs.
Meer informatie: Tjeerd Leistra