Utrecht maakt werk van sociaal inkopen op verschillende manieren. Allereerst is de SROI-regeling verbreed waardoor bedrijven aan hun verplichting kunnen voldoen door in te kopen bij Utrechtse sociaal ondernemers. Daarnaast is de gemeente actief om zelf in te kopen bij sociaal ondernemers door mogelijkheden in beeld te brengen om enkelvoudig onderhands aan te besteden aan sociaal ondernemers en in te kopen bij het Sociaal Werkbedrijf: UW-bedrijven.
Utrecht heeft aan de hand van de eerste ervaringen, de volgende succesfactoren gedefinieerd:

  • Sociaal ondernemerschap is een onderwerp in het coalitieakkoord en het is uitgewerkt binnen de kaders van het inkoopbeleid en er is draagvlak op directieniveau.
  • Er is draagvlak gecreëerd op verschillende niveaus binnen de gemeente over het hoe en waarom van sociaal inkopen.
  • Er is een overzicht van sociaal ondernemers en in welke branche(s) ze actief zijn (via de Social Impact Market van Buy Social).
  • Inkopers en aanvragers zitten overal in de organisatie, waardoor ambassadeurs belangrijk zijn in de organisatie. Voed de ambassadeurs met kennis en inspiratie door bijeenkomsten te organiseren en goede voorbeelden te delen. In Utrecht is de burgemeesters de interne ambassadeur!
  • De inkoop bij sociaal ondernemers wordt gemonitord.